Din ce în ce mai multe companii amenajează spații pentru meditație în birouri deoarece acestea reprezintă o soluție ieftină de diminuare a stresului, de sporire a productivității și chiar de îmbunătățire a dinamicii echipei. Ca și in cazul organizării sălilor de ședință și a spațiilor de relaxare, pentru a profita din plin de pe urma camerelor de meditație, planificarea acestora necesită atenție și multă grijă.
Care sunt beneficiile meditației la muncă?
Petrecerea a doar 5 minute pe zi într-o stare prezentă este direct asociată cu o îmbunătățire a concentrării, memoriei, dispoziției și comunicării. Nu știm dacă relația dintre meditație și productivitate este una cauzală sau corelativă, dar știm că acționează în tandem.
Mai puțin stres
Chiar și dacă reducerea stresului ar fi singurul beneficiu dovedit, tot ar avea sens pentru companii să organizeze spații de meditație. Conform American Institute of Stress, stresul asociat locului de muncă duce la creșteri ale:
- Absenteismului
- Fluctuației de personal
- Costurilor medicale
- Costurilor juridice
De asemenea, stresul poate reduce productivitatea. Institutul estimează că impactul economic total asupra angajatorilor din SUA se ridică la 300 de miliarde de dolari.
Meditația te poate ajuta să gestionezi stresul, creând moduri noi prin care îți observi gândurile și pe tine însuți. De pildă, meditația conștientă începe cu faza de atenție, în care te concentrezi asupra gândurilor și senzațiilor tale din clipa de față. În faza de acceptare, faci pur și simplu un pas în spate și observi aceleași gânduri și senzații fără să le judeci în niciun fel. În loc să reacționezi la ele, le examinezi, iar această distanțare îți creează un sentiment de control.
Prin practicarea regulată a meditației, poți începe să te separi cu mai multă ușurință de emoțiile tale. În cele din urmă, chiar și în situații extrem de stresante, vei sesiza stresul, însă nu vei fi stăpânit de el.
Capacitate mai bună de luare a deciziilor
Depinde de tipul fiecăreia dintre ele, însă multe dintre formele de meditație se axează pe concentrare, blocând lucrurile care ne distrag atenția. Toate practicile prin care acordăm o atenție deosebită respirației ne recompensează cu o capacitate sporită de percepție și de menținere a atenției, două abilități-cheie pentru un proces îmbunătățit de luare a deciziilor. Și, deoarece meditația este o metodă prin care oamenii se separă de emoțiile lor, îi poate ajuta să ia decizii mai raționale, mai obiective. Sau, cel puțin, să înțeleagă mai bine de ce iau unele decizii emoționale.
Mai multă inteligență emoțională și conexiuni mai puternice
Locul de muncă a fost dintotdeauna un spațiu al colaborării, dar acum, mai mult ca niciodată, calitatea muncii depinde de relațiile pe care le avem în cadrul echipei noastre. Pentru angajații care muncesc de la distanță sau care folosesc modelul muncii hibride, crearea și menținerea conexiunilor cu colegii lor este esențială. Atunci când te întâlnești mai rar cu oamenii, trebuie să profiți cât mai mult de timpul pe care apuci să îl petreci față în față cu ei.
Meditația îți intensifică conștiința emoțională – atât ție, cât și celor din jurul tău –, făcându-te să fii mai empatic și mai receptiv la nevoile colegilor tăi. De asemenea, îi ajută pe oameni să își regleze starea de spirit, ceea ce îi face pe toți să se înțeleagă mai ușor unii cu ceilalți. Și, deși se află încă în stadiile preliminare, anumite cercetări sugerează că meditația ajută la reducerea prejudecăților.
Memoria
Toată lumea are o mulțime de lucruri pe cap. Dar pe măsură ce stresul crește, memoria noastră – și chiar și coeficientul de inteligență – se micșorează și nu ne mai putem aminti nici măcar ce am spus cu cinci minute în urmă. Practica mindfulness îți pune gândurile în ordine, astfel încât să îți poți aminti mai bine detaliile-cheie și datele importante.
Chiar și un detaliu banal precum faptul că-ți amintești unde ți-ai pus notițele pentru acea prezentare importantă te ajută să economisești timp și să reduci stresul.
Ascultare mai concentrată
Poate fi solicitant să rămânem concentrați asupra a ceea ce se întâmplă aici și acum, motiv pentru care se întâmplă adesea să ne zboare gândurile în timp ce vorbește altă persoană. În loc să-ți rogi colegii în mod constant să repete ceea ce spun sau să îți adreseze ideile lor în scris, meditația regulată te transformă într-un ascultător mai bun și, deoarece memoria ți se îmbunătățește și ea, vei fi capabil să reții acele conversații cu o minte limpede.
Leadership mai solid
„Renunță la ego” se dovedește a fi un sfat nemaipomenit nu doar pentru cei care practică meditația, ci și pentru lideri. De fapt, după cum spune Ray Dalio, fondator al celui mai mare fond de investiții din lume, liderii trebuie să depășească „bariera egoului” care, explică el, este formată din „mecanismele defensive subliminale ce te fac să îți accepți cu greutate greșelile și slăbiciunile”.
Potrivit Harvard Business Review, „Egoul nostru vrea să avem dreptate și percepe eșecul drept o amenințare. Prin practica meditației, pe măsură ce fixația noastră asupra egoului dispare, tendința de a lua lucrurile personal se diminuează și ea”. Este primul pas pentru a fi mai obiectivi și pentru a putea să luăm decizii mai bune.
Meditația ne ajută să ne detașăm de egoul nostru, făcându-ne totodată să ne apropiem de ceilalți. Iar aceste relații mai solide înlesnesc mobilizarea grupului pentru o cauză comună.
Ce ar trebui să incluzi într-o cameră de meditație?
Doar pentru că oamenii asociază meditația cu „calmarea minții”, nu înseamnă că o cameră de meditație trebuie să fie întotdeauna silențioasă. Există forme de meditație pe care poți să le practici la fel de ușor într-un vagon gălăgios de metrou sau pe culmea unui munte. Acestea fiind spuse, dacă încerci să convingi cât mai multe persoane cu putință din echipă să practice meditația, îți dorești un spațiu care să le vină în ajutor atât începătorilor în acest domeniu, cât și veteranilor. Ai nevoie de un spațiu liniștit, cu iluminare blândă și cu locuri confortabile în care să te poți așeza.
Alege locul potrivit
Începe prin a găsi un spațiu ferit de zonele de tranzit, de gălăgie, ba chiar și de mirosurile deranjante. Așadar, acea încăpere liberă de lângă ascensoare n-o să fie potrivită. Și nici camera de lângă locul pentru luat masa n-o să fie de folos. Nu doar că acolo zgomotul este constant, dar atenția poate fi distrasă și de mirosurile cănilor de cafea și a preparatelor gătite la microunde.
Dacă spațiul este în continuare un pic zgomotos chiar și cu ușa închisă, poți adăuga un covor și perne suplimentare care să absoarbă o parte din gălăgie.
În mod ideal, îți dorești un spațiu ușor accesibil tuturor celor din birou, dar și oarecum retras.
Redu iluminarea
Odată ce ai găsit spațiul, caută metode prin care să controlezi iluminarea. Lumina blândă și difuză stimulează relaxarea, dar nu exagera. O provocare majoră pentru novicii în practica meditației constă în faptul că devin atât de relaxați, încât ajung din greșeală să ațipească. Prin urmare, îți dorești o iluminare care să încurajeze reflecția calmă fără să-i facă pe oameni să devină somnolenți.
În funcție de planul general de amenajare al biroului, ar putea fi oportună utilizarea luminii naturale. Totuși, dacă este prea intensă, montează niște perdele groase.
Locuri de stat jos
Aceeași provocare este valabilă și în cazul mobilierului: ai nevoie să fie confortabil, dar nu excesiv de confortabil. Fă rost de scaune cu spătare robuste, care să susțină oamenii. Deoarece scaunele moderne de birou posedă numeroase caracteristici reglabile, pot fi perfecte pentru spațiile de meditație. Pernele mari de podea reprezintă o altă opțiune.
Adaugă obiecte pentru concentrare
Adaugă în cameră plante, mici obiecte de artă, chiar și lămpi decorative pentru a facilita formele de meditație axate pe obiecte. Chiar dacă atunci când meditezi cu scopul de a-ți concentra atenția te bazezi pe respirație, sentimente și gânduri, numeroși oameni preferă să mediteze cu ochii deschiși. Asigură-te că în încăpere există cel puțin câteva obiecte interesante la care să te poți uita.
Cum poți veni în ajutorul spațiilor pentru mindfulness cu aplicații software?
Un set simplu de politici împiedică sala pentru meditație a biroului să devină o sursă de stres. Cere-le angajaților să reducă la minimum numărul conversațiilor și să nu vorbească niciodată altfel decât în șoaptă. Aplicațiile de meditație ghidată sunt populare, dar asigură-te că oamenii folosesc căști.
Facility managerii pot adăuga spațiile pentru meditație în programele software pentru rezervările de camere, astfel încât angajații să își poată rezerva locuri în ele în același fel în care își rezervă un birou sau o sală de ședințe. Poate fi o idee bună să păstrezi întotdeauna câteva locuri libere pentru ședințele de meditație „de urgență”.
Spațiile pentru meditație sunt o modalitate excelentă prin care angajații pot fi aduși în zonele insuficient folosite din birou, mărind astfel gradul de utilizare și sporind la maximum randamentul investiției in spațiul de birou. În același timp, îi ajuți pe angajați să își reducă stresul, să se conecteze și să colaboreze mai bine.