Cum poate ajuta ergonomia mediului de lucru la creșterea productivității

Atunci când încerci să maximizezi cifrele legate de gradul de utilizare, ai nevoie de echilibrul corect între locurile liniștite pentru concentrare neîntreruptă și locurile sociale pentru colaborare și conexiune. Odată ce știi ce trebuie să incluzi, poți crea un plan de amenajare care să te ajute să îți valorifici din plin spațiul. Incorporarea elementelor de ergonomie inteligentă la locul de muncă – de la înclinarea ecranului la poziționarea mouse pad-ului – poate să sporească productivitatea și confortul angajatului.

Ce este ergonomia la locul de muncă

Ergonomia se concentrează asupra susținerii posturii și mișcărilor naturale ale corpului. Este procesul de adaptare al mediului de lucru la angajat pentru a-l feri de afecțiuni musculo-scheletice (AMS) legate de muncă, care pot cuprinde durerile de spate, gât, încheieturi și umeri.

„Ergonomia caută modalități de îmbunătățire a compatibilității dintre muncă și angajat pentru a contribui la sănătatea, bunăstarea și productivitatea acestuia”, explică Julie Dorsey, terapeut ocupațional specializat în ergonomie, într-un articol recent pentru Forbes.

Importanța ergonomiei la locul de muncă

Multe dintre beneficiile ergonomiei la locul de muncă gravitează în jurul confortului și bunăstării, ambele având impact asupra satisfacției angajatului și culturii biroului. Să poată sta într-un scaun confortabil, să se uite la televizor fără să-și întindă gâtul sau să se odihnească în sala de relaxare înseamnă mai mult decât o simplă postură sănătoasă pentru angajați – înseamnă să se simtă relaxați și în largul lor.

Ergonomia la locul de muncă ajută totodată la îmbunătățirea rezultatelor financiare, deoarece reduce riscul AMS-urilor și al leziunilor legate de stres. De fapt, în studiul din 2000 referitor la accidentele de muncă și afecțiunile profesionale, Biroul de Statistică a Muncii a raportat că lucrătorii calificați care au suferit afecțiuni musculo-scheletice au pierdut în medie 19 zile lucrătoare. Analizând toate leziunile care au dus la pierderea zilelor de muncă, 257,900 au fost legate de ergonomie, în vreme ce 44% au fost provocate de „mișcări sau eforturi corporale”.

Ergonomia te ajută să-ți menții angajații fericiți și capabili să lucreze.

Implementarea ergonomiei în mediul de lucru

Există numeroase oportunități prin care poți îmbunătăți designul mediului de lucru utilizând câteva principii orientative și echipamente ergonomice. Chiar dacă în spatele lor există multe cercetări științifice, multe dintre idei se bazează pe simțul practic, necesitând doar câteva ajustări și investiții minimale din punct de vedere al timpului și banilor.

Scaune ergonomice

Scaunele trebuie să aibă un suport lombar care să permită o curbură sănătoasă a părții inferioare a spatelui pentru a menține arcuirea naturală în formă de S a șirei spinării. Pentru stabilizarea gâtului, scaunele trebuie să aibă același tip de suport pentru coloana cervicală.

La fel de important ca scaunul în sine este modul în care acesta este aliniat cu podeaua și cu biroul, așa că asigură-te că faci rost de scaune cu înălțime reglabilă. Oamenii trebuie să poată să stea cu tălpile pe podea și cu picioarele paralele cu solul. În mod ideal, îți dorești scaune care oferă multă stabilitate, așa că e indicat să cauți unele care au o bază amplă. De asemenea, brațele lor sunt importante și, la rândul lor, trebuie să fie reglabile.

Birouri reglabile și birouri la care se poate sta în picioare

Birourile nu trebuie să fie aglomerate, dar trebuie să aibă echipamentele și consumabilele la îndemână. Multe birouri moderne cu înălțime reglabilă nu sunt prevăzute cu sertare, așa că ar fi indicat ca în fiecare stație de lucru să existe un mic dulap pentru a evita dezordinea.

Ar trebui să existe spațiu suficient pentru rezemarea încheieturilor în timpul tastării, iar tastaturile trebuie să fie plate sau ușor înclinate. Când stau așezați, angajații trebuie să își poată rezema confortabil antebrațele fără să-și ridice umerii.

Atunci când decizi unde trebuie să fie amplasate birourile în planul de amenajare, acordă o atenție deosebită ferestrelor și felului în care pătrunde în încăpere lumina soarelui. Acolo unde este posibil, poți reduce efectul de orbire poziționând birourile astfel încât ecranele computerelor să se afle în unghiul potrivit față de ferestre. În unele cazuri, poți investi în paravane sau perdele care să blocheze razele mai puternice în zilele însorite.

Ecrane poziționate corespunzător

Atunci când poziționezi ecranele, trebuie să ai în vedere unghiul și distanța de vizualizare, cât de mult trebuie o persoană să-și încline capul pentru a vedea ecranul și cât de departe este acesta de ochii ei. Un unghi greșit reprezintă un factor de risc pentru durerile de gât și de umeri, în vreme ce distanța eronată poate suprasolicita ochii.

În cazul majorității oamenilor, privitul în sus către un ecran provoacă oboseală, ceea ce nu se întâmplă atunci când privesc în jos. Prin urmare, ecranele trebuie să se afle un pic mai jos față de linia lor orizontală de vizibilitate. Chiar dacă oamenii sunt de multe ori îngrijorați că ecranele sunt prea depărtate, concentrarea asupra unui ecran apropiat este mai dură pentru ochi. Asigură-te că ai suficient spațiu pe birou pentru a poziționa ecranul la o distanță confortabilă.

Atunci când amenajezi stații de lucru cu două monitoare, amândouă pot fi amplasate în unghi, astfel încât să formeze un semicerc orientat spre înainte. Sau, dacă au dimensiuni diferite, monitorul principal va ocupa centrul, iar al doilea monitor va fi dispus în lateral, în unghi față de el.

Indiferent cât de bună este configurația, încurajează-ți angajații să ia o „pauză vizuală” din treizeci în treizeci de minute pentru a-și îndepărta privirea de ecranele lor și pentru a se concentra câteva minute asupra unui punct aflat la semi-distanță.

Iluminarea indirectă

Iluminarea trebuie să fie îndeajuns de slabă ca să reducă efectul de orbire al ecranului, dar suficient de intensă ca să prevină privitul prin ochii întredeschiși. Pentru cele mai bune rezultate, montează un sistem reglabil de iluminare. Astfel, angajații nu-și vor mai modifica postura ca să evite efectul de orbire și inconfortul.

Permițând să intre cât mai multă lumină solară în încăpere, ajuți la reducerea costurilor cu energia electrică și cu sistemele HVAC, dar îngreunezi considerabil controlarea nivelului iluminării. Încearcă să folosești cât mai multă lumină indirectă cu putință, alături de lămpile dedicate pentru iluminarea unor suprafețe mici – de exemplu, o lampă de birou orientată asupra unui suport de documente.

Zone de prezentare

Instrumentele de prezentare precum tablele albe, ecranele pentru diapozitive și televizoarele trebuie să fie vizibile cu ușurință din toate părțile unei săli de ședințe. Echipamentele trebuie să fie adaptate atât pentru dreptaci, cât și pentru stângaci, cu spațiu amplu în ambele părți ale suprafeței de prezentare pentru utilizarea unui mouse sau a unei tastaturi.

Acolo unde este posibil, încearcă să utilizezi echipamente wireless, scutindu-i pe angajați să fie nevoiți să se aplece sau să se târască pe sub mese pentru a conecta cablurile.

Ergonomia locului de muncă și experiența angajaților

Există o mulțime de oportunități pentru a îmbunătăți ergonomia la locul de muncă. Stabilește standarde acordând atenție biomecanicii corpului și tendinței de adaptare a posturii în funcție de amenajările din jur. Rezultatul va fi un confort îmbunătățit și o bunăstare la locul de muncă – două lucruri de pe urma cărora orice companie și forța ei de muncă vor avea de câștigat.